FODMAP-ok Források Helyettesítők
Oligoszaccharidok
fruktánok (FOS, inulin) búza, hagymafélék (vöröshagyma, lilahagyma, fokhagyma, póréhagyma, medvehagyma, sallotta hagyma stb.), csicsóka, édeskömény, okra zöldhagymaNem szükséges gluténmentes étrend, inkább pszeudogabonákkal (köles, amarant, stb.) érdemes helyettesíteni, illetve az elfogyasztott gabona mennyiséget érdemes csökkenteni.
galaktánok (GOS) hüvelyesek, káposztafélék
glukánok búza Szintén nem szükséges gluténmentes étrend, csak az elfogyasztandó mennyiséget kell csökkenteni vagy a pszeudogabonákkal lehet helyettesíteni.
rezisztens keményítő burgonya, kukorica, hüvelyesek, gesztenye, főzni való banán rizs
Diszaccharid
laktóz tej (nemcsak a tehéntej, hanem a kecske, juh, stb. is), joghurt, friss sajtok (pl. ricotta)laktóz tartalmú élelmiszerek laktózmentes tej és tejtermékek
Monoszaccharid
fruktóz A túlzott fruktóz tartalmú gyümölcskészítményeket, élelmiszereket kell kerülni, csökkenteni az étrendben: gyümölcspürék, smoothie-k, gyümölcslevek, egyéb gyümölcskészítmények (befőttek, dzsemek, lekvárok, szárított és kandírozott gyümölcsök),azok az élelmiszeripari termékek, amelyekben fruktózt használnak édesítésre (pl. a diabetikus termékek egy része ilyen),méz, kukoricaszirup,magas fruktóztartalmú gyümölcsök: kajszibarack, körte, mangó, nashi gyümölcs, görögdinnye alma, citrusfélék, kivi, sárgadinnye, grapefriut, aprómagvas gyümölcsök (eper, málna, ribizli, feketeribizli, egres, josta, stb.)
Cukoralkoholok
xilitol
mannitol
maltitol
sorbitol
azok az élelmiszeripari termékek, amelyekben a cukoralkoholok az édesítők glukóz, szacharóz (a fruktóz IBS-ben szabad formában és nagy mennyiségben okoz tüneteket, így a kristálycukor nem panasztokozó)