Tej egészségügyi hatásai

Az emberi szervezet legkönnyebben a tehéntejből jut kalciumhoz, mert a fehérje, kalcium, D-vitamin, foszfor, tejzsír és a tejcukor csak a tejben található meg együtt, a megfelelő arányban.

A tej kiváló kalciumforrás, mert nemcsak sok kalciumot tartalmaz (120 mg/100 ml), hanem a kalcium felszívódását és hasznosulását elősegítő tényezőket is (tejcukor, megfelelő pH, D-vitamin).

01

A felnőttek és a gyermekek napi kalcium szükséglete a tej és tejtermékek fogyasztása nélkül nem biztosítható. A kiegyensúlyozott táplálkozási ajánlás éppen ezért napi ½ l tej, illetve annak megfelelő tejtermék fogyasztását javasolja. 1 dl tej kalciumtartalmának megfelel 150 g félzsíros tehéntúró, vagy 300 g juhtúró, vagy 120 ml habtejszín, vagy 90 ml tejföl (20%), vagy 1 dl joghurt, kefír, vagy 20-30 g kemény sajt.

A tej nagyon könnyen és jól emészthető táplálék, ezért része különböző diétás terápiáknak is. Ha az egyénnek gondot okoz a tej megemésztése, akkor a bélben lévő, cukorbontó enzimek hiányáról van szó, ami nem általános jelenség, hanem csak az egyén egészségügyi problémája. Ez az úgynevezett laktóz intolerancia, ami az európai lakosság 7–20%-nál fordul elő.

A tejnek alacsony a zsírtartalma (3,6% a teljes tejé), zsírsav összetételére jellemző, hogy könnyen emészthető, rövid szénláncú zsírsavakat tartalmaz.

A tej zsírtartalma a lefölözés mértékétől függ. A félzsíros tejben például 1,5% a zsírtartalom. Más tejtermékekkel összehasonlítva a tej zsírtartalma elenyésző (pl. a sovány sajtok zsírtartalma 20-30%, a camembert sajté legalább 40%, a félzsíros túróé pedig 11%).

A tej zsírtartalma elősegíti a benne található D-vitamin felszívódását.

A tej koleszterin tartalma arányos a tejzsírtartalmával; 100 ml tej mindössze 10 mg, míg 1 db tojás például 200 mg koleszterint tartalmaz. Egy pohár (200 ml) félzsíros tej energiatartalma két alma energiatartalmának felel meg!